błędy przy projektowaniu logo

Na początku niekoniecznie, ale dużo osób wcześniej czy później chce mieć swoje logo. Nie musi być tylko związane z czysto biznesową stroną, a prywatną żeby się wyróżnić.  

Z jakiego by powodu nie chcieć go stworzyć, teoretycznie najlepiej oddać te kwestie w ręce profesjonalisty, ale… Nie ma się co oszukiwać. Jeżeli jesteśmy na początku rozkręcania swojego biznesu, nie mamy na takie rzeczy budżetu. A w ujęciu prywatnym? Po co wydawać pieniądze na logo, jeżeli jest to trochę bardziej kaprys.  

Po tych głównie finansowych rozterkach podejmujemy decyzję, że tworzymy logo sami. I z pozoru nie ma nic w tym złego. Można coś zrobić, z czasem poprawić, a nawet zrobić rebranding i wilk syty, i owca cała. Jakiś czas temu nawet pisałam, że stworzenie logo w programie Canva to tylko tymczasowe rozwiązanie.  

Błędy przy projektowaniu logo  

Nie mam zamiaru potępiać tymczasowych rozwiązań. Wolę zwrócić uwagę, jakie błędy mogą czyhać w tym rozwiązaniu. W zasadzie jest jedna kwestia, gdzie bez pomocy profesjonalisty się nie obejdzie, ale na początkowe potrzeby da się coś pokombinować.  

Błąd: logo bez wersji wektorowej  

W Canvie takie pierwsze, tymczasowe logo da się stworzyć, ale… Możesz je pobrać wyłącznie w wersji rastrowej, czyli w formacie PNG lub JPEG. Te pliki w momencie ich powiększania rozmazują się, obraz jest rozpikselowany, a co za tym idzie, traci ostrość. Pliki wektorowe można skalować do dowolnych rozmiarów, bez utraty jakości.  

Dlaczego to ma znaczenie? Mało kto może na początkowy etapie przewidzieć wszystkie miejsca, w których chce używać logo. Często wychodzi to dopiero w praniu i może się okazać, że chcesz wydrukować logo na dużej powierzchni, a ono jest rozmazane.  

błędy przy projektowaniu logo - brak wersji wektorowej

Jeżeli tworzysz samodzielnie logo np. we wspomnianej już Canvie, zadbaj o wielkość projektu. Ustaw rozdzielczość np. na 3000 × 3000 piksela. Zmniejszyć można zawsze, a myślę, że na początku większy rozmiar logo nie będzie potrzebny. Taka wielkość zapewni niewielką utratę jakości, więc na początek spokojnie wystarczy. 

Błąd: wpadanie w schematy  

Przez upowszechnienie się Canvy i coraz większą bazę darmowych zasobów o tworzenie schematycznych rozwiązań nie trudno. Łatwo jest sięgnąć po gotowe rozwiązanie, które zresztą sam program podsuwa. My tu o logo, ale podobnie jest z tworzeniem grafik.  

Przed bumem na Canvie też można było spotkać schematyczne podejście. Co prawda częściej to nie było logo, a logotyp, czyli po prostu napis. 

błędy przy projektowaniu logo - schematyczne podejście

Było popularne kiedyś, jest popularne nadal. Chyba mamy słabość do ozdobnych krojów pisma. A w zasadzie do tych, przypominających odręczne pismo.  

I można pytać, ale co złego jest w używaniu tego. W sumie nie ma nic, ale pod warunkiem, że chce się zniknąć w tłumie. Canva takie rozwiązania podpowiada nie tylko mi, czy Tobie a praktycznie wszystkim jej użytkownikom. Tysiące ludzi mogą właśnie teraz używać tego stylu jako swoje logo. 

Błąd, nie błąd: bazowanie na swoim guście, nie strategii  

Dla mnie w tym momencie sprawa nie jest taka zero jedynkowe. Nie oszukujemy się, jak ktoś zaczyna swoją działalność, nie od razu ma idealnie dopracowana strategię. Czyli pod co ma to logo tworzyć?  

Jeżeli robimy logo pod swoje gusta, warto wystrzegać się pewnych schematów, stereotypów. Tak jak np. ten oklepany krój pisma. Wtedy lepiej najpierw popracować nad swoim gustem. 

Logo powinno być czymś więcej niż tylko ładnym rysunkiem, czy powielonym ozdobnym napisem. Ma się kojarzyć konkretnie z nami, a nie tysiącem osób.  

Błąd: nadmiar ozdobników 

Przy logo dość dobrze sprawdza się powiedzenie, że co za dużo to niezdrowo. Oczywiście z prostotą nie trzeba przesadzać, ale logo przede wszystkim ma być czytelne.  

Jeżeli logo jest zbyt skomplikowane, mało kto będzie chciał się zatrzymać i mu przyjrzeć. Nie ma na to czasu. Za dużo detali jest ciężkie do zapamiętania, nawet dla osoby, do której logo należy. Spotkałam się już z takimi przypadkami.  

błędy przy projektowaniu logo - nadmiar ozdobników przy logo

Co jest widoczne przy tak skomplikowanym logo? W zasadzie nic. Widziane z większej odległości, może okazać się plamą. Podobnie będzie, kiedy będzie używane na małych powierzchniach typu długopis, czy nawet brelok. Będzie tylko wkurzająca plama na gadżecie.  

Błąd: nie wiemy, gdzie chcemy logo używać  

Powtórzę po raz kolejny, że to nawet mało prawdopodobne, że wiemy, gdzie konkretnie będziemy używać logo. Gdyby udało się wszystko określić od początku, sprawa byłaby łatwiejsza.  

Dobrze jest myśleć i tak perspektywicznie, czyli postawić na czytelność i nie szaleć z kolorami. Na początku problemu nie będzie, ale nie wiadomo, co będzie z czasem. 

Błąd: nieczytelna czcionka (font)  

Trochę było już o tym powyżej przy schematach. Sama bardzo lubię kroje imitujące odręczne pismo. Mają coś w sobie, ale… Nie jest fajnie, jeżeli nie możemy przeczytać, co tam jest napisane. Nie możemy rozróżnić pojedynczych literek czy przychodzi nam to z ogromnym trudem.  

Logo ma być czytelne i tyle. Przy takich ozdobnikach może być również problem z używaniem. Jak jest, powiedzmy w normalnym rozmiarze, jest czytelne. A co dzieje się, kiedy je zmniejszamy? Zazwyczaj traci na czytelności. 

Błąd biznesowy: logo w oderwaniu od stylu marki  

W zasadzie już do tego nawiązywałam wcześniej. Tworząc logo, trzeba wiedzieć, czy jest to marka osobista, nawet bardziej prywatna powiedzmy, czy będzie to coś większego. Jeżeli ma to być coś większego, warto równocześnie pomyśleć nad stroną wizualną marki. Nich to już na początku tworzy w miarę spójną całość. 

To takie błędy, nie do końca błędy. Wszystko zależy od tego, do czego potrzebujemy logo. Na jakim jesteśmy etapie. Czy jest to bardziej prywatne, czy od razu biznesowe?  

Faktem jest jedna kwestia, kiedy specjalistę warto zatrudnić — do stworzenia wektorowej wersji logo. Wiem jednak, że na początku nie jest to coś priorytetowego. Nie oszukujemy się, koszty są spore. Dlatego na początku warto przemyśleć, do czego logo jest nam potrzebne. Można się trochę pobawić samemu.  

Ale jeżeli potrzebujesz wektorowej wersji logo, chętnie pomogę. Napisz, na pewno się dogadamy.  

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Krystyna 7.8
3 miesięcy temu

Ciekawe spostrzeżenie. Najbardziej trafny punkt to bazowanie na swoim guście. Chyba to się dzieje automatycznie, każdy myśli jak mu się podoba to będzie dobrze.