kolory

Kolory nie tylko w budowaniu wizerunku marki

Ostatnio najczęściej o kolorach mówi się głównie w kontekście budowania wizerunku marki. Sama pisząc o kolorach, nawiązywałam do tego, zapominając, że tworzymy wiele różnych projektów, bawimy się w obróbkę zdjęć gdzie, kolory są równie ważne.

Kolory wywołują w nas w szczególności emocje. Mają związek z doświadczeniami, wspomnieniami, skojarzeniami, jak również z kulturą. Czerwony, żółty czy pomarańczowy w ciepłych odcieniach są bardzo energetyczne, napawają optymizmem, dają kopniaka do działania. Przy spadkach formy warto założyć coś w tych kolorach lub postawić niedaleko siebie, aby mieć to zawsze w zasięgu wzroku. Niebieski jest chłodnym kolorem z matury, który uspokaja. Z fioletowym czy zielonym jest różnie, zależy od ich odcieniu i mimo założeń, że uspokajają, znajdzie się osoba, którą pobudzają. Piękne, ale trudne kolory.

Dobrze dobrane kolory mają znaczenie nie tylko przy budowaniu wizerunku swojej marki. Odgrywają bardzo dużą rolę przy obrabianiu zdjęć. Nawet wybierając ubrania, możesz wpłynąć na swoje samopoczucie. Na to, jak widzą, odbierają Cię inni. Przy budowaniu wizerunku marki oraz podczas obróbki zdjęć warto zwrócić uwagę, jakie emocje, skojarzenia chcemy wzbudzić u odbiorcy.

Kolory mają głos

Warto przyjrzeć się dużym markom, jakie kolory i do czego wykorzystują, tworząc np. zdjęcie produktu i warto to wykorzystać.

  • czerwony – wykorzystywany w motoryzacji, promocji samochodów (Mazda za każdym razem przyciąga moje oko), napojów energetycznych, żywność i oczywiście nie można zapomnieć o wszystkim, co jest związane z Bożym Narodzeniem
  • żółty – kolor zazwyczaj spotykany w produktach dla dzieci oraz turystyce
  • zielony – kolor wszystkiego, co ma się kojarzyć z ekologią, naturalnością, wykorzystywany również przy artykułach spożywczych w szczególności tych wegańskich
  • niebieski – kolor kojarzący się z produktami do higieny (często z białym), czystością, również wykorzystywany chętnie przez firmy zajmujące się ubezpieczeniami lub finansami
  • pomarańczowy – jeden z trudniejszych kolorów, wykorzystywany w szczególności przez branżę spożywczą
  • czarny – pierwsze skojarzenie? luksus , wykorzystywane w momencie chęci  podkreślenia wyższego prestiżu oraz wyższej jakości
  • różowy – najczęściej spotyka się go przy kosmetykach i wszystkim, co z nimi związane, stereotypowo wykorzystywane przy produktach dla dzieci, aby podkreślić, że są dla dziewczynek
  • biały – wykorzystywane w rzeczach związanych ze środkami czystości, lekami oraz ze środkami higienicznymi

Jak ten kolor wybrać?

Wszystko zależy od tego, do czego jest nam to potrzebne. Jeżeli chodzi o kolor do budowania wizerunku marki, warto postawić na jeden i do niego dobrać tak dwa, trzy, które go uzupełniają. Podczas obrabiania zdjęć zasadę ustalamy sobie sami. Obecnie modne jest używanie takiej samej obróbki lub bardzo podobnej przy każdym zdjęciu, aby w całości tworzyły spójną całość. Ale… Warto dodać akcent konkretnego koloru w zależności od tego, co chcemy osiągnąć.

Szukanie inspiracji – moodboard

Dobrym pomysłem jest moodboard, czyli tablica inspiracji. Jest to narzędzie, które pomaga znaleźć przykłady na to, co chodzi Ci po głowie. Zobrazować wizję, koncepcje. Mając wybrany jeden kolor zobaczyć go w różnych odcieniach, połączeniach z innymi kolorami.

Tak jak wspominałam przy ostatnim wpisie, jesteśmy coraz bardziej obrazkowym społeczeństwem, a na takiej tablicy od razu wszystko widać. Łatwiej znaleźć spójność dla całej wizji.

Myślę, że sposobów znajdzie się więcej, ale dwa to takie niezawodne:

  1. Weź kolorowe magazyny, pisaki i nożyczki, baw się w składanie elementów. Przekładanie i sprawdzaj, co pasuje do siebie lepiej. Możesz też wydrukować zdjęcia czy inne grafiki, jeżeli nie masz gazet. Cała magia polega na tym, aby robić to w kontakcie z papierem.
  2. Taka tablica może być również w formie cyfrowej. Stwórz folder na dysku lub w chmurze i kolekcjonuj inspiracje. Wróć do tego, co jakiś czas, zrób selekcję i poukładaj elementy, które zostały w formę tablicy w jakimś programie.

Dzięki takiej tablicy łatwo ocenisz np. czy wybrany kolor to ten, który chcesz używać. Znajdziesz pomysł na kompozycje, zobaczysz, zobrazowana ideę.

Takie tablice można stworzyć dla wielu prób choćby np. wystroju wnętrz, remontowaniu, robienie makijażu.

U malarza – paleta kolorów

Paleta kolorów w odniesieniu do obróbki zdjęć stworzyła się w zasadzie sama. Po wybraniu zdjęć na pewno już widzisz jakie kolory dominują, najczęściej przyciągają Twoje oko. W jakich odcieniach chcesz widzieć swoje zdjęcia.

W kontekście budowania marki z kolorami tak łatwo nie jest. Pierwszy krok to  wybór kilku, kilkunastu zdjęć, na których widać kolor, który Cię najbardziej interesuje. Z wybranych zdjęć trzeba by wyciągnąć kolory. Kilka narzędzi opisywałam już w starszym wpisie. Tutaj tylko wspomnę, że w programie Canva po wbraniu zdjęcia otrzymasz gotową paletę.

Kolory w kontekście wizerunku marki

Przy wyborze kolorów dla marki, po stworzeniu palety kolorów z jednego zdjęcia, niekoniecznie otrzymasz od razu to, co Cię interesuje. Jak ułatwić sobie sprawę? Wybrać na początku tylko 3 kolory, z czego jeden to główny, który ma być kolorem Twojej marki. Przy wyborze pozostałych kolorów warto wybrać neutralne pasujące do głównego. Jeden widocznie jaśniejszy, drugi ciemniejszy, aby wszystkie trzy kolory ze sobą współgrały, ale nadal kontrastowały.

Nie może być tak łatwo

Obróbka zdjęć to głównie zabawa po znalezieniu tej naszej kolorystyki. Sprawa się komplikuje przy tworzeniu grafik, trzeba mieć na uwadze, do czego i gdzie te grafiki chcesz wykorzystać. 

Każdy kolor powinien być określony w 3 skałach kolorystycznych. Inny zapis tego samego koloru jest dla wszystkich wyświetlaczy, inny zapis jest dla rzeczy przeznaczonych do druku. Chociaż druk drukowi nie równy, bo drukarnie posługują się właśnie tym trzecim zapisem koloru.

  • Skala RGB – zapis kolorów używany głównie w cyfrowym świecie (internet, fotografia, multimedia). Nazwa powstała z pierwszych liter kolorów, jakie się na nią składają, czyli R – Red ,(czerwony), G – green (zielony) i B – blu (niebieski).
  • Skala CMYK – stosowana w druku wielobarwnym np. przez domowe drukarki. Kolory podczas druku składają się z czterech podstawowych barw, czyli C – cyan (cyjan), M – magenta (magenta), Y – yellow (żółty) i B – Black (czarny).
  • Skala Pantone – skala z gwarancją idealnego odwzorowania, w której każdy kolor ma swój unikatowy numer. Kolory zostały opracowane przez firmę Pantone, składa się na nie 1761 kolorów. Powstały przez pomieszanie 18 pigmentów w tym również białego i czarnego.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Krystyna 7 8
21 dni temu

Ciekawy wpis. Zawsze lubiłam i lubię rozważać na temat kolorów, ich zestawów. Nieoczekiwane połączenie kołów dają różne odczucia. Zabawa kolorami naprawdę daje dużo satysfakcji.