motyw przewodni

Porozmawiajmy o zagadnieniu, jakim jest wizerunek marki. A w zasadzie konkretnie o tym, czym jest motyw przewodni. Ten motyw nie odnosi się tylko do budowania marki, a tworzenia praktycznie każdej rzeczy.  

O motywie przewodnim mówi się dość często. W odniesieniu konkretnie do wizerunku marki ten termin jest używany od stosunkowo niedawna. Częściej o motywie przewodnim mówi się przy zdjęciach, grafikach czy nawet wyborze koloru dla marki. Patrzy się zazwyczaj na pojedyncze kafelki, nie zauważając, że muszą mieć coś wspólnego, czyli motyw przewodni.  

Czym jest motyw przewodni 

Najprościej mówiąc, motyw przewodni to charakterystyczny styl grafik i zdjęć dla danej marki. Marki osobiste zazwyczaj wybierając motyw przewodni, stawiają na własne upodobania. Kiedy marka się rozrasta, zaczyna się wybierać to, co jest charakterystyczne dla danej branży. Czasami dzięki temu nie rozróżniamy poszczególnych marek. 

Najwięcej o motywie przewodnim można usłyszeć w kontekście Instagrama. Często się słyszy, że dobrze jest mieć spójne konto, np. obrabiając tak samo zdrowia, żeby były spójne kolorystycznie. Ta obróbka jest elementem składającym się na motyw przewodni. A więc? Każdy z nas w jakimś sensie jest marką.  

Jednak tą spójnością czy motywem przewodnim nie musi być tylko trzymanie się tej samej kolorystyki zdjęć. Efekt spójności można również osiągnąć, pokazując zawsze (zazwyczaj) ten sam kontekst — przedmioty na zdjęciu, miejsce, osoba czy nawet czynność.  

W grafikach zaś motyw przewodni osiąga się, wybierając konkretne i powtarzające się elementy. Przez wybieranie zawsze tych samych krojów pisma oraz charakterystycznego szablonu. 

Biznesowo dobrze jest, jeżeli motyw przewodni pojawia się też poza portalami społecznościowymi. Dobrze by było, aby pojawił się na stronie internetowej, w newsletterze, a nawet wyszedł do świata offline, jeżeli jest na to sposobność.   

A w zasadzie, dlaczego motyw przewodni jest ważny? 

Jeżeli publikuje się coś w Internecie, sprawdź, ile obserwujesz kont na Instagramie. Ilu masz na Facebooku znajomych i ile polubionych stron innych. Zwróć uwagę, z ilu miejsc dostajesz newsletter. Zapomniałabym jeszcze o jednym. Sprawdź ile dziennie spędzasz czasu w sieci. A teraz pomyśl, ile różnych zdjęć i grafik przewinęło się w tym czasie przed twoimi oczami?  

Przy takiej ilości treści każdy z nas poświęca zaledwie ułamek sekundy na skupienie się, nad tym, co widzi. Konsekwentne trzymanie się motywu przewodniego sprawia, że jako odbiorcy zobaczoną treść identyfikujemy z daną osobą. 

Podobnie jest z działaniami poza mediami społecznościowymi. Dzięki stosowaniu na stronie motywu przewodniego, jako konsumenci, od razu wiemy, do kogo ona należy. Z drugiej strony, jeżeli ty przekierowujesz na swoją stronę np. z Instagrama, niech osoba nie ma wątpliwości, że to Twoja strona.  

Jak wybrać motyw przewodni 

Wiesz już, czym jest motyw przewodni i dlaczego warto go określić. Czas ustalić swój własny, charakterystyczny styl. Dla mnie to tak jak szukanie np. spójnej obróbki zdjęć przed publikacją na Instagramie.  

W ujęciu takim biznesowym, warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań, aby znaleźć motyw przewodni.  

  •  Jaką misję ma moja marka?  
  • Co ma dać odbiorcy?  
  • Z czym ma być kojarzona?  

Warto też przy okazji pamiętać o swoich własnych upodobaniach. Ciężko publikować rzeczy, które nam się nie podobają i udawać, że jest inaczej.  

A skoro już uczepiłam się z porównaniem, że motyw przewodni jest podobny do obróbki zdjęć, czas na nie. Jeżeli zależy ci na spójnym koncie na Instagramie, warto skupić się głównie na obrabianiu zdjęć. Z tym że obróbka może być już podczas robienia zdjęć. Zamiast sfotografować budynek na wprost, wybierasz ten po lewej stronie.  

Jeżeli masz problem w znalezieniu spójnego stylu przy obróbce zdjęć, odpowiedź sobie na kilka pytań. Te są zdecydowanie prostsze, od tych dla marki.  

  •  Czy zdjęcia mają być ciemne, czy jasne? 
  • Czy zdjęcia mają być ciepłe, czy zimne? 
  • Czy kolory mają być bardzo wyraziste, wręcz neonowe, czy jednak bardziej delikatne, jakby pastelowe? 

Czy to oznacza, że marka związana z ekologią ma za każdy razem używać zielonego tła? Czy marka związana z minimalizmem ma pokazywać prawie puste zdjęcia? Absolutnie nie. Przełamywanie stereotypów jest świetnym pomysłem na wyróżnienie się wśród innych marek o podobnej tematyce. Nie warto jednak popadać w skrajność i wymyślać skomplikowanego motywu przewodniego. Firma produkująca jachty może pokazać je pływające po pustyni. Oryginalne? Jak najbardziej. Wykonalne? Od czego mamy programy graficzne. W tym przypadku chodziłoby tylko o rozbawienie klienta.  

Samo określenie motywu przewodniego może być dopiero początkiem lub końcem. Jeżeli chodzi o obróbkę zdjęć to w zasadzie koniec. Po określeniu koloru czas robić zdjęcia i publikować.  

W kontekście marki określenie motywu przewodniego jest dopiero początkiem. Jest skuteczny dopiero wtedy, kiedy zostaje wdrożony we wszystkich kanałach publikacji i konsekwentnie używany. Jest to tym trudniejsze, im częściej zaglądasz np. na główną stronę Canvy. Czasami ciężko oprzeć się podejmowanym inspiracją. Oczywiście można z tego skorzystać, ale dostosowując do swojego projektu. 

Masz już swój charakterystyczny motyw przewodni? Jeśli nie, chętnie pomogę Ci go opracować.  

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments