słownik pojęć graficznych

Słownik pojęć graficznych przydatnych w świecie (sprzedaży) online

Kiedyś tylko blog, potem dołączyły portale społecznościowe, a teraz na palcach ciężko zliczyć, ile ma się jeszcze możliwości. Oczywiście wszystko potrzebuje oprawy graficznej, w szczególności okładki.

Z jednej strony to normalne, ale z drugiej przerażające, że każda z tych grafik ma swoją indywidualną nazwę. Owszem jest trochę uniwersalnych, można też opisywać, ale bez poznania słownictwa, ciężko te odpowiednie na darmowych portalach czy w sklepach znaleźć. Tak naprawdę ciężko również poszukać jakieś tutoriale, czy choćby nawet podpowiedzi, jak daną grafikę wykonać, jaki ma mieć rozmiar. I tu pojawia się kolejny problem, bo nawet jeżeli nazwa jest prawie taka sama, rozmiar jest inny. Co jest przerażające, te rozmiary trzeba co jakiś czas sprawdzać, bo portale je zmieniają.

Słownik pojęć graficznych

Mam nadzieję, że z tych najpopularniejszych i najbardziej potrzebnych pojęć niczego nie pominęłam. Jeżeli czegoś tu nie ma, a uważasz, że być powinno, napisz w komentarzu. Chętnie rozbuduję ten słownik, ale samemu nie zawsze wpadnie się na wszystko, co jest potrzebne.

Strona internetowa

  • baner – grafika, która coś reklamuj, ma zwracać naszą uwagę szczególnie na jakiś produkt czy wpis… Baner może pojawić się na stronie głównej jako największy element, w pasku bocznym, w tekście wpisu na blogu, w stopce, wszędzie tam, gdzie chcemy odwiedzającym zwrócić szczególną uwagę na coś. Niestety każdy z tych banerów musi zostać specjalnie zrobiony pod dane miejsce, bo  ma inny rozmiar. Oczywiście może wyglądać tak samo lub podobnie, ale musi zostać przystosowany do odpowiedniego rozmiaru.
  • mockup – pokazanie produktu (nawet wirtualnego) jako coś fizycznego, jego zastosowanie. Nawet np. tapety na telefon już nie trzeba sobie wyobrażać przed jej pobranie, taki mockup bardzo fajnie pokazuje, czego możesz się spodziewać. Darmowa baza mockupów robi wrzenie, a jak dodać jeszcze do tego te płatne. Trochę czasu to zajmie, ale każdy znajdzie coś odpowiedniego, aby swój produkt zaprezentować w odpowiednim świetle. Oczywiście można również samemu przygotować taki mockup. Jednaka, jeżeli się robi to po raz pierwszy i nie chce się tego rozwijać, nie polecam. Po pierwsze trzeba dobrze poznać program graficzny, po drugie zasady tworzenia mockupów. Bez tej wiedzy nawet próba zaprezentowania ulotki wygląda źle.
  • landing page – dosłownie strona lądowania, ale zdecydowanie częściej używa się angielskiego określenia. Jest to strona, która jedną rzecz czyli np. jakiś produkt, który sprzedajesz, zapis na newsletter czy jakieś wydarzenie, webinar, kurs…  Na stronie powinny znaleźć się wszystkie potrzebne informacje od zaprezentowania wizualnie produktu, opis, miejsce na zapis aż po cenę, jeżeli coś jest do kupienia.

Produkty

Zastanawiam się, czy jeżeli jest się marką osobistą, da się to jakoś zaprezentować na mockupach. Nie oferowany produkt, tylko usługę jak np. wirtualna asystentka. (śmiech)

  • ebook – prościej mówiąc, cyfrowa książka, podręcznik, zeszyt ćwiczeń. Tu warto wspomnieć o rozszerzeniu zapisu, bo nie tylko PDF jest wykorzystywany. Prawie w standardzie ebook ma również wersję na czytniki EPUB i MOBI, ale to też zależy od tego, co konkretnie w publikacji się znajduje.  Pocieszając, można takiego ebook złożyć samemu np. w programie Canva. Dużo dostępnych szablonów, a jeszcze więcej można dokupić (do składania wystarczy darmowa wersja programu). Oczywiście trzeba opracować podział treści na poszczególne strony, ma być czytelnie i logicznie. Dzięki szablonom odpada ogólne opracowanie wizualne, ale np. przy dodawaniu grafik, zdjęć czy tabelek trzeba poświęcić więcej czas, bo w gotowym szablonie może nie być miejsca na danej stronie. Z okładką nie trzeba się męczyć, można wykorzystać tą, która jest w szablonie.
  • webinar, podcast – co prawda wiedza merytoryczna jest przekazywana za pomocą wide lub audio, ale aby to promować potrzeba oprawy graficznej. Płyty nadal wydają, więc można to porównać do okładki. Dobrze, jeżeli na grafice będzie autor, tytuł, a nawet tytuł danego odcinka.
  • kurs online – również potrzebuje okładki i to nie tylko ogólnie dla kursu, ale również dla poszczególnych odcinków. Przyjęło się, że są to zazwyczaj nagrania wideo. Poza okładkami do kursu można dołączyć ebooka, jakieś ćwiczenia, może plakat – tak naprawdę wszystko to, co daną treść uzupełnia.
  • pliki do pobrania – kartki z ćwiczeniami, plakaty, kalendarz, jakieś tabelki do uzupełnienia – ogólnie wszystko to, co oferujesz czytelnikowi, klientowi do pobrania i wydrukowania. Pliki są głównie w formacie PDF. Nawet jeżeli będzie to coś mniejszego, trzeba pamiętać, że będą drukowane na kartce formatu A4.

Portale społecznościowe

Obecnie chyba najpopularniejsze i najczęściej szukane formaty.

  • cover photo – zdjęcie w tle lub okładka – na Facebooku, Twitterze, YouTubie, Linkedin (pominęłam coś jeszcze?), czyli coś, co przy stronie internetowej nazywa się banerem, ale w tym przypadku znajduje się tylko na górze strony. Mimo nazwy nie tylko zdjęcia można tam zamieszczać, ale również grafiki. Oczywiście każdy z tych portali ma inne rozmiary okładki, które warto przynajmniej raz do roku sprawdzać, bo potrafią się zmieniać. Z drugiej strony nie trzeba się tym aż tak przejmować, wystarczy okładkę dobrze zaprojektować. Jeżeli nic nie ma być obcięte, warto sobie stworzyć wirtualną ramkę od góry i od dołu oraz trochę szerszą po bokach. Te odstępy są szczególnie ważne przy dodawaniu napisu, pozostałe grafiki można ułożyć do obcięcia.
  • naklejka na InstaStory – bardzo popularna forma urozmaicania nagranej relacji lub zdjęcia przed jego publikacją na Instagramie. Naklejkę trzeba przygotować w formacie PNG, nie może być tła oraz dobrze, aby była w sporym formacie. Przy za małym projekcie mogą być widoczne piksele podczas jego powiększania. Naklejki po wgraniu na telefon można użyć na InsatStory. Posiadacze systemu iOS mogą dodawać naklejki bez problemu, Posiadacze Androida muszą nagrać dodatkową aplikację z klawiaturą, która umożliwia ich dodawanie.
  • naklejka na zdjęcie profilowe – coraz bardziej popularne na Facebooku. Do tej pory były głównie widoczne przy różnych większych wydarzenia. Obecnie coraz więcej marek je wykorzystuje, ale… Każdy taką naklejkę może sobie stworzyć i podzielić się nią z innymi.
  • post – chyba już na każdym portalu można tworzyć takie posty i chodzi o ich wersję graficzną, nie tylko tekstową. W zasadzie można na niej umieścić wszystko, co się chce. Bardziej zwracamy uwagę na obrazek niż tekst, warto to wykorzystać i umieścić to, co jest dla nas najistotniejsze, na co odbiorca ma w szczególności zwrócić uwagę.

Po co w ogóle te grafiki?

Jak już wspomniałam, jesteśmy wzrokowcami i  szybciej zwracamy uwagę na zdjęcie czy grafikę, niż tekst. Wszystkie strony i portale społecznościowe to nie książka, oczywiście tekst się dalej liczy, ale jest sprawą drugorzędną. Po pierwsze obraz. Warto przemyśleć grafiki i np. stosować dla swojej marki kolory z nią się kojarzące lub wykorzystywać taką samą kolorystykę dla danego produktu lub grupy produktów.

Pora zatrudnić grafika?

Nie trzeba od razu panikować i szukać specjalisty. Opcji jest bardzo dużo, aby poradzić sobie w większym lub mniejszym stopniu samemu. Po pierwsze jest już wspominana kolejny raz Canva. Nadal nie trzeba panikować, dostępna jest ogromna ilość szablonów, które można wykorzystać, są również tworzone pod program Canva, nie tylko Photoshop (tu może poratować darmowa wersja w przeglądarce Photopea). Jedynym minusem jest fakt, że grafiki nie są unikatowe. Oczywiście przy tej ilości szablonów trudniej znaleźć dwie osoby, które wykorzystują ten sam, ale nie jest to niemożliwe. Zatrudniając grafika, mamy unikatowy projekt, skrojony tylko dla naszej marki. Wszystko ma swoje plusy i minusy.

Jakie grafiki tworzysz dla siebie, swojej marki czy pracodawcy? Masz jakiś zestaw szablonów, czy bardziej stawiasz na spójne kolory i/lub styl?

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Krystyna 7 8
Krystyna 7 8
2 miesięcy temu

Muszę gruntownie przestudiować ten wpis, zrobić notatki, a może nawet zapamiętać. 🤗🤗😉